הפקת לקחים
למידה היא תהליך הכרחי בדרך לשיפור. בכל תהליך מהפשוט למורכב ממשחק מחשב, ניהול פרוייקט ועד ניהול ארגון גדול – הלמידה מתוך הניסיון היא הכרחית כדי להתקדם ולהגיע לתוצאות טובות יותר.
לפעמים, גודש משימות והתחושה המתמדת של מחסור בזמן עלולים ליצור אצלנו דינמיקה שלילית של הימנעות מלימוד עצמי בדרך של הפקת לקחים וחבל.
מהי התועלת בהפקת לקחים?
**שיפור בתוצאות - שיפור התהליכים והתוצרים ע"י לימוד מטעויות, בכלל זה טעויות של אחרים/
**קבלת ביקורת - עידוד לפתיחות ומוכנות לבחינה ביקורתית של התהליך והתוצרים.
**דיוק - חיזוק המוטיבציה למדידת פרמטרים כמותיים של ביצוע במקום הערכות לא מדוייקות.
**רזולוציה - שיפור היכולת לרדת לפרטים בתכנון.
**הסרת מכשולים –הסרת מישקעים אפשרייים שהצטברו במהלך הביצוע עד כה.
**תרבות ארגונית - יצירת תרבות ארגונית של מצויינות.
**ענווה - איזון נכון בין צניעות וגאווה
הדרך אל האושר - טיפים לביצוע הפקת לקחים אפקטיביות יותר
**חשוב לזכור כי המטרה של הפקת לקחים היא לשכלל ולשפר ביצועים עתידיים. מומלץ כי תהליך הפקת הלקחים יכוון לזיהוי חד וברור של שינויים נדרשים במצב הקיים. השינוי הוא היישום של תהליך הפקת הלקחים, בלעדיו אין משמעות אמיתית להפקת הלקחים. כדאי לשים לב כי תהליכי שינוי ארגוני הם קשים לאנשים.
**העיסוק אחר אשמים לתקלות ובעיות היא האוייב הגדול ביותר של הפקחת לקחים וחשוב להימנע ממנו.
**מומלץ כי הפקת לקחים תבוצע בפורום אינטימי יחסית, כזה שמאפשר דיון ענייני ובאוויר הנטולת איומים.
**חשוב כי לפני תהליך הפקת הלקחים, כל משתתף יבצע הכנה מתאימה.
**אם יש צורך בפורום רחב מאוד לדיון בהפקת הלקחים, כדאי לקיים דיונים מקדימים בפורמים מצומצמים כדי להכין את נתונים הרקע לדיון המסכם.
**מועד הפקת הלקחים יקבע בסמיכות לסיום הפעילות הרלוונטיות, אך רק לאחר איסוף הנתונים הנדרשים לקיום דיון אפקטיבי. אם תשמע/י את המשפט "נעסוק בכך כשיהיה לנו זמן..." דע/י כי ככל הנראה, לא יתבצע כאן תהליך הפקת לקחים ולמידה בכלל.
**ולסיום, חשוב להקפיד על מינון נכון של הפקת לקחים. והרי, ככל שעוסקים יותר בהפקת לקחים, כך עובדים פחות...
שלבי הפקת הלקחים
**איסוף פרמטרים לביצוע רלוונטיים
**הגדרת הפורום לדיון
**הכנת מצע לדיון והפצתו
**קיום דיון וסיכום הנושאים לפעולה
**הפצת לקחים ועובדים והמנהלים הרלוונטיים
**ביצוע השינויים הנדרשים בעזרת כלי, תהליך שינוי או נוהל חדש.
הפקת לקחים על דרך החיוב
חשוב לעסוק בהפקת לקחים על כשלונות, אך לא פחות חשוב מכך חשוב לעסוק בהפקת לקחים על הצלחות. חשוב לנו לדעת מה לא לעשות, וחשוב לנו לדעת מה עשינו היטב וכדאי לנו להמשיך לעשותו.
_____________________
נשמח לשמוע מה דעתכם: צור קשר או פרסם/י תגובה - למטה. תודה.
עשוי לעניין אותך
אירועים לחברות - כלי יעיל למנף את העסק
סדנת מנהלים - איך לראיין טוב יותר
_____________________
בחזרה לנושא: מיומנויות ניהול
מעבר לנושא גיוס עובדים