אינטואיציה בעבודה
לאנשי האינטואיציה יש בדרך כלל השפעה על אנשים אחרים. בעלי גמישות, מהירות, נראים כבטוחים בעצמם ואף בעלי יכולת "קריאת" הזולת ולכן יכולת מסוימת לצפות את התנהגותם של אנשים אחרים. ביחד עם זאת קיימת ההזדהות השטחית או הרגעית שנעלמת ויכולה להותיר את הזולת מופתע.
אינטואיציה מלווה ברמה אישית גבוהה יכולה להתבטא כדיפלומטיות וקריאת מציאות איכותית אינטואיציה מלווה ברמה אישית נמוכה יכולה להתבטא ב"תחמנות", ערפול מכוון, קושי בתקשורת ועד רמאות.
אינטואיציה בשרות הארגון
**בתחום המכירות, נדרשת רמה גבוהה של אינטואיציה. האינטואיציה מסייעת בזיהוי הזדמנויות עסקיות, מאפשרת להתגמש כלפי הצד השני ומשפרת את יכולת העמידה במצבים משתנים כגון משא ומתן שבהם נדרשת תגובה מהירה.
**אנשי הפיתוח בעולם הטכנולוגי אשר השכילו לפתח את הפונקציה האינטואיטיבית שלהם ולהיעזר בה, עשויים להשיג יתרון על עובדים אחרים בתחומם המתעקשים לפתור בעיות בעזרת חשיבה לוגית בלבד. הדבר מתבטא במיוחד במחקר מתמטי דווקא היות והאינטואיציה יכולה להוביל לכוון הפוך מהנסיבות הקיימות או להעניק פרוש חדש למצב קיים ובכך לסייע בפתרון הבעיות.
**כמובן שבניהול מומלץ לתת ביטוי לפונקציה האינטואיטיבית. רמת הכללה כדי להגיב מהר, רמה מסוימת של גמישות מול עובדים, לקוחות ומול מצבים שונים וכמובן יצירתיות כשיש צורך בפריצת דרך או התמודדות עם שינויים. אפשר להוסיף כי אינטואיציה חשובה גם ליצירת מנהיגות (להרחבה על ביטויי האינטואיציה - עבור למאמר אינטואיציה עובדת)
**ניתן כמובן להעזר באינטואיציה מגוון תחומים ותפקידים נוספים כגון מזכירות, שרות לקוחות, משאבי אנוש ואפילו רפואה.
בסיס מחקרי לאינטואיציה
המחקרים כיום בנושא האינטואציה הם רבים. אחד החוקרים המובילים בתחום הוא פרופ' דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה. כיום מתייחסים לאינטואיציה כמעין קבלת החלטות שהיא לא מודעת ואשר נעשית על בסיס ניסיון קודם ותפיסה חושית. כלומר, אנשים מעריכים כי חוו סיטואציה דומה בעבר ולכן הם יכולים לקבל החלטות באופן מהיר יותר מבלי לעבור תהליך עיבוד לוגי מורכב וארוך. כל התהליך הזה הוא אינו מודע לנו, המודעות שלנו נמצאת בחלק אחר במוח וקבלת ההחלטות האינטואיטיבית נמצאת במקום אחר.
כאשר אדם קיבל החלטה באופן אינטואיטיבי והוא נשאל לאחר מכן מדוע קיבל את ההחלטה הזו. הוא ינסה להגיע לתשובה לוגית שהולמת את ההחלטה ואשר היא פעמים רבות אינה הסיבה האמיתית, אבל היא הגיונית וניתנת להסבר.
הגברת השימוש באינטואיציה בארגון
גם בראיה ארגונית מומלץ לבחון את השימוש באינטואיציה. בארגונים שבהם זוהה הצורך להגביר את רמת החדשנות והיזמות וכן בארגונים שבהם זוהה הצורך לעמוד בהשתנות המתגברת של המציאות ובעבודה בזמני תגובה קצרים, ניתן לבחון את הגברת האינטואיציה בשתי דרכים עיקריות:
**עידוד עובדים להציע פתרונות אינטואיטיביים - במסגרת אישית, צוותית או כלל ארגונית.
** קליטת עובדים חדשים שהיקף השימוש באינטואיציה אצלם גבוהה מלכתחילה ולייעד להם תפקידים מתאימים.
_________________
בחזרה לנושא: מיומנויות ניהול
בחזרה לנושא: ניהול למתחילים